pondělí 1. února 2016

Testovací nákup na Rohlik.cz

Musím se přiznat, že ač mi nákupy přes internet nejsou cizí, u čerstvých potravin tuto zkušenost vlastně nemám. Ráda si zkrátka osahám a prohlédnu, co kupuji. Jistě to i mnohé z vás takto máte. Na druhou stranu jsem ale osoba zvídavá a ráda zkouším nové, takže když přišla nabídka testovacího nákupu od Rohlik.cz, hned jsem odpověděla, že službu určitě ráda vyzkouším. A jaké to tedy bylo?

Představení

Rohlik.cz jsou internetové potraviny, ovšem nejen to. Nakoupíte zde i základní drogerii, knihy, potřeby pro vaše děti či mazlíčky, najdete i kategorii speciálních potravin, které obvykle koupíte jen ve zdravé výživě (bio, superfood, bezlepkové a podobně).  Služby jsou určeny pro Prahu, Brno, a jejich blízké okolí.


Co obchod garantuje? 

  • rychlá doprava ve vámi předem zvolený čas - tu Rohlík zajišťuje pomocí vlastních vozů kurýrní služby,
  • čerstvou zeleninu, kterou skladuje co nejkratší dobu ve vhodných podmínkách,
  • čerstvé pečivo, které rozpeče až speciálně pro vás při balení vašeho nákupu. Nerozpékané pečivo dodává malá pekárna každé ráno.


Ještě něco navíc?

Ano, i další libůstky v nabízených službách najdete. Pokud vám ani časová úspora s nákupem jako takovým nestačí, můžete Rohlíkům poslat pouze svůj nákupní seznam. Pracovníci nákup naklikají za vás a dále nachystají a dopraví jako obvykle. Objednat si můžete na fakturu i občerstvení do kanceláře na poradu, na webu najdete i množství inspirace v podobě kuchařky, nebo si můžete vytočit kredit k nákupu v aplikaci Rohlíkovač.


Průběh nákupu

Zboží v e-shopu je v zásadě rozděleno do dvou základních kategorií: na čerstvé a trvanlivé. U čerstvého si vyberete od ovoce, přes pečivo až k mléčným výrobkům. U trvanlivého nakoupíte do špajzu, vyberete z konzerv, a v nabídce je dokonce i mražené zboží. Další kategorie mi přijdou už tak trošku navíc, alkohol a drogerie patří také mezi trvanlivé zboží, stejně tak jsou i speciální potraviny v několika kategoriích zvlášť, takže mi trošku trvalo, než jsem se zorientovala. Nakonec jsem snad pochopila, přesto musím tuto horší přehlednost vytknout.

Vybrané zboží si můžete jednoduchým kliknutím přemístit rovnou do košíku, stejně tak můžete standardně upravovat i počet kusů, aniž byste museli přecházet nebo znovu načítat stránku, což je rozhodně příjemné. Když se chcete o zboží dočíst více, kliknutím na položku si otevřete okno, ve kterém vše zjistíte. Pokud se vám zboží nelíbí, jednoduše okno zase zavřete. Opět se nemusíte nikam vracet ani znovu listovat. Na kartě s informacemi o zboží jsou navíc i další záložky, ve kterých se vám zobrazí i zboží podobné, zboží stejného výrobce a také recepty s danou surovinou, což je opravdu milá funkce, kterou jako kuchařka velmi chválím.


Co bych vzhledem k pohodlnosti při výběru zboží vytkla, je jeho výpis na stránce (viz obrázek výše). Tam se mi totiž po otevření postranního okna s košíkem vešly už jen dva náhledy zboží vedle sebe, celkem 4 na stránku. Pokud děláte větší nákup a sortiment obchodu nemáte ještě detailně zmáknutý, musíte rolovat a rolovat a rolovat… Líbila by se mi funkce, ve které bych si způsob výpisu mohla vybrat, nebo alespoň funkce pro skrytí okna s košíkem ve chvílích, kdy ho vidět nepotřebuji. Možná, že jsem ji jen nenašla, možná je chyba i v tom, že mám skutečně malý počítač malého rozlišení, ale zkrátka taková už je doba, že? :-)

Až svůj výběr dokončíte, přejdete pohodlně k objednávce, kde vám systém ukáže její celkový přehled a zobrazí také tipy na zboží, které jste ještě mohli zapomenout. Pokud nenakupujete poprvé, ukáže vám i položky, které kupujete pravidelně a patří mezi vaše oblíbené. Platit můžete buď osobně kurýrovi či prostřednictvím karty online. Protože u některých položek, jako je třeba maso, ovoce nebo zelenina, se platí zboží za gramáž, a není tedy možné cenu stanovit na korunu přesně, odečte si systém z vaší karty o padesátikorunu víc – pro případné odchylky. Rozdíl vám pak bude proúčtován a na kartu vrácen.  

Teď už jen zvolit způsob a čas dopravy a máte nakoupeno. Čekáme na doručení nákupu :-)


Doprava


Aby bylo otestování schopností obchodu opravdu dokonalé, využila jsem možnosti expresní dopravy, kterou Rohlík garantuje do 120 minut od dokončení objednávky. Zboží jsem objednala v 17:19 a doručeno tedy mělo být do 19:19. Když po hodině volala zástupkyně e-shopu s tím, že mnou vybraný platýs už bohužel není skladem, vybrala jsem místo něj bez problémů tresku, ovšem začala jsem mít lehké pochybnosti o tom, zda je možné doručení opravdu stihnout, když se moje objednávka teprve kompletuje. Jsem ale zřejmě velmi nezkušená (a nebo velmi pomalá), protože v 19:10 hod. opravdu u našich dveří zvonil kurýr s kompletní objednávkou, a vše deklarované tedy bylo opravdu dodrženo. Za tuto službu musím Rohlíkům udělit opravdu velký palec nahoru, protože kdybych se sama měla sbalit, dojet k nejbližšímu hypermarketu, naskládat vše do košíku, přeházet do tašek a dopravit domů, dvě hodiny by mi na to zřejmě ani nestačily. S dítětem už vůbec ne. Zvláště vezmu-li v potaz ještě zásadní skutečnosti, jakou je život v přeplněném a dopravně často kolabujícím hlavním městě, a také pozdnější zimní večer, kdy většina lidí nejen končí pracovní dobu, ale jsou i ucpané silnice a člověku se hůře orientuje potmě v neznámém prostředí. Ještě jednou velká pochvala za tuto službu. 


Můj nákup


Jak jsem uvedla již výše, nákup jsem se snažila pojmout jako testovací, a to se vším všudy. I jeho obsah jsem tedy vybrala tak, aby byl co nejvíce vypovídající o kvalitě poskytovaných služeb. Udělala jsem jeden klasický větší rodinný nákup v hodnotě 1.500Kč. Pokud to bylo možné, snažila jsem se vždy vybrat jeden výrobek z běžného supermarketového sortimentu a k němu ekvivalent z nabídky farmářských produktů.

1.      Ovoce a zelenina
Z ovoce jsem vybrala jahody, jejichž kvalita může být nevhodným skladováním a přepravou podstatně zhoršena. U zeleniny už jsem se trošku více rozjela a vzala například listový salát, polníček, okurku, cuketu, mrkev, brambory či fenykl.


U veškerého ovoce a zeleniny můžu hromadně konstatovat, že vše bylo v pěkné kvalitě a čerstvé. Čerstvost zeleniny a nemožnost ovlivnit vybrané kusy v zásilce byla jednou z mých prvotních obav a důvodů, proč raději nakupuju „naživo“, ale ukázala se jako zcela lichá. V pěkném stavu byl dokonce i fenykl, který jsem jediný vzala z last minute nabídky se slevou 50%, a jehož deklarovaná trvanlivost končila onoho dne.

2.     Pečivo
Kvalita pečiva mě zajímala obzvláště. I z toho důvodu jsem kromě žitného chleba a trvanlivých pita chlebů vybrala i pečivo, kterému se obvykle z dietetických důvodů v obchodě vyhýbám obloukem – konkrétně croissanty a šátečky s marmeládou.

Opět mohu čerstvost pečiva hromadně pochválit. Croissant byl skutečně ono „nadýchané nic“ rozplývající se na jazyku, přesně tak, jak to má správně být. Nebyl teplý, ale byl rozhodně velmi čerstvý (čerstvě rozpečený :) a chválím také to, že se ke mně dostal ve zcela neporušeném stavu. Kdybych jej kupovala sama, ležel by zřejmě někde uprostřed nákupu a doma bych vybalila zdeformovanou placku :-)

3.     Maso a masné výrobky
Výběr masa je poměrně rozsáhlý. Je pravda, že milovníci zvěřiny a exotiky si zde na své asi nepřijdou, ale milovníci pořádného kvalitního steaku už rozhodně ano. Na výběr jsou opět alternativy běžného obchodního sortimentu, stejně jako maso z českých farem. V této kategorii jsem se snažila vybírat víceméně z druhé kategorie, pokud to bylo možné. Koupila jsem farmářské hovězí a vepřové, čerstvou rybu (platýs vyměněn za tresku) a kuřecí paličky, které jediné byly z velkoprodukce (z Vodňan). Při výběru šunky už jsem měla daleko větší problém, neboť v běžném supermarketu jsem zvyklá kupovat za cenu do 30Kč/100g, a to šunku s obsahem masa 90% a více. Zde jsem v cenové kategorii, na kterou jsem zvyklá, v podstatě nenašla ekvivalent, z farmářské produkce už vůbec ne (tam jsem si musela připlatit zhruba o 25%, čili šunka stála něco přes 40Kč za 100g).


Kvalita a především trvanlivost masa byla další z mých zásadních obav, a musím bohužel říci, že tentokráte opravdu oprávněnou. Ačkoliv jsem nekupovala v last minute nabídce, u vepřového masa končila trvanlivost následujícího dne. Jestliže jsem obdržela a rozbalila zásilku kolem osmé hodiny večerní, dá se předpokládat, že onen den už maso zpracovávat neplánuji, čili jsem nucena změnit plány a spotřebovat maso ihned následující den, a to je pro mě jako zákazníka omezující komplikace. Ostatní masové balíčky mají končící dobu trvanlivosti až za pár dní, přesto ale ani tak žádný luxus co se času na zpracování týče, stejně tak i u šunky (vše můžete prohlédnout na fotografii výše).

Pokud nakupuji přes internet, platím za dopravu a chci ušetřit čas strávený po nákupech, objednám tímto způsobem pravděpodobně opravdu slušný rodinný nákup o velkém objemu. Nakoupím si tedy logicky i maso, které bych ráda měla do zásoby, a v tomto případě budu zřejmě zklamaná. Kategorii masa a masných výrobků by tedy podle mého názoru bylo dobré ještě přehodnotit co do obsahu (šunky), tak především čerstvosti, resp. trvanlivosti.

4.     Mléčné výrobky a vejce
Z této kategorie jsem vybrala především jogurty a sýry. Musím pochválit široký sortiment výrobků Hollandia, který ani z běžných obchodů neznám, a z nějž jsem tedy vybrala asi tři jogurty s pro mě neznámou příchutí. Doplnila jsem ještě ovčím jogurtem a selským tvarohem jako alternativy z farmářských produktů, kterých je mezi mléčnými výrobky široký výběr, a to rozhodně oceňuji. Vybrala jsem také vakuové balení sýru gouda a k němu měkký i tvrdý ovčí sýr od farmáře. Výběr mezi sýry byl opět příjemný.


Co jsem masným výrobkům vytýkala na trvanlivosti, to u mléčných naštěstí potvrdit nemohu. Vše přišlo s trvanlivostí minimálně týdenní, většina ale spíše v řádu měsíce. Obávala jsem se také i balení a přepravy, aby jogurtům nepopraskaly obaly, aby se vajíčka nerozbila. Ale opět vše v perfektním stavu.

5.     Ostatní
Nad rámec uvedených kategorií jsem přibrala ještě pár výrobků, u kterých jsem si myslela, že by mohly být choulostivé pro přepravu. Vybrala jsem například lahev vína, mouku, droždí nebo kelímek klasické hořčice. Vše bylo v pořádku a bez poškození. Zvědavá jsem také byla na mražený špenát, který sice nepřišel v žádném termoobalu, ale pocitově se stále tvářil jako zmrzlý, takže také v pořádku.


Sortiment

Mimo výše uvedeného popisu zboží v mém konkrétním nákupu bych ještě ráda k sortimentu uvedla drobné výhrady, co se jeho šíře týče.


Co mi například chybělo?

-  koření – velmi omezený výběr, opravdu jen několik nejzákladnějších druhů, žádné exotické
-   šunky – uváděla jsem již výše u popisu nákupu; procento zastoupení masa bych navíc uvítala už v náhledu u zboží – je to hlavní kritérium mého výběru a ráda bych jej viděla jako první, aniž bych musela každou šunku rozklikávat pro více informací,
-    mouky – málo celozrnných variant, jediná špaldová (a pro mě drahá), ale rozumím tomu, že většina české populace asi takto zdravě nenakupuje,
-   rýže – malý výběr, sypaná basmati například jen jedna, není tedy výběr mezi levnější a dražší variantou; totéž například bulgur, který se dokonce dostal do názvu celé kategorie, ale v sortimentu je jen jediný druh.


 A co naopak ze sortimentu chválím?

+  Mléčné výrobky – slušná nabídka, a to včetně farmářských produktů, navíc zastoupení pro mě neznámého sortimentu od Hollandie
+   Zelenina – poměrně široký výběr i ne zcela sezónní zeleniny, v dobré kvalitě i čerstvosti
+  Dia, bio, racio – na supermarketový sortiment poměrně slušné zastoupení, především u bezlepkových výrobků (mnoho různých druhů moučných směsí i pečiva), samostatná snídaňová kategorie


Komunikace a jednání

Způsob komunikace nemohu než pochválit, a to nejen jako zákazník (slečna ihned volala s omluvou, že zboží není skladem, řidič byl milý a ochotně pomohl s nákupem), ale i jako blogger. Jsem obecně člověk, který velmi fandí tomuto druhu nápaditého malého podnikání, které se snaží být jiné, a do kterého podnikatel vkládá vše, včetně své duše. Na projektu se toto vše totiž projeví :-) A to jako zákazník zkrátka oceňuji. O snaze být zákazníkovi blíže, pochopit jeho potřeby a snažit se pro něj udělat maximum, svědčí kromě milé a příjemné komunikace také způsob, jakým se Rohlík snaží na trhu uplatnit, a díky němuž se ke mně vlastně dostala i nabídka tohoto zkušebního nákupu.  Vážím si tedy nejen důvěry ve mně, můj názor, ale tohoto přístupu obecně.

Nákup na Rohlik.cz považuju za příjemný, užitečný a obohacující. Minimálně třeba v době nedostatku času či nějaké nemoci se k tomuto způsobu nakupování ráda vrátím :-)


Závěrem ještě vyjádření Rohlíku k tomuto článku:


Dobrý den, 

jsem ráda za Vaši zkušenost a za nedostatky, které jste zmínila. Bez nich bychom na nich nemohli pracovat a dosáhnout zlepšení. 

Děkuji za tip na nákupní košík, určitě by bylo vhodné ho schovat, když jej nepotřebuji vidět. Já si zmenším obrazovku, tím se mi na řádek vejdou 3 produkty. Ale i tak tohle musíme vychytat.

Co se týče menu a kategorií, je v plánu nové rozdělení, více uživatelsky intuitivní. Kolegové z IT na tom usilovně pracují.

Z masa máme nově nabídku od The Real Meat Society. Budeme dostávat např. jehněčí, kůzlečí, kachnu, husu, ale možná i divočinu. Vše záleží na dostupnosti jejich dodavatelů z farem. Maso je sice cenově dražší, ale kvalitativně se běžně dostupným masem z obchodů nedá srovnat. Klidně si přečtěte článek na našem blogu

Mrzí mě Vaše zkušenost s krátkou trvanlivostí u masa. Došlo k pochybení ze strany skladu. Zeptám se, zda jste tento nedostatek řešila s naší zákaznickou linkou..? Tohle se samozřejmě nesmí stávat. Navíc by tento kus masa měl být v sekci last minute, ale i tam by měl alespoň 2 dny před  lhůtou.

S kolegou z obchodního oddělení se podíváme na ceny u balené šunky. Výtka je oprávněná. Je potřeba mít cenově srovnatelnou nabídku s obchody s ohledem na stejnou kvalitu.

Nově máme z pečiva nabídku z Merhautova pekařství. Zákazníci si chválí kvalitu rohlíků a chlebů.

Jsem velmi ráda, že jste nás takto otestovala. A také moc děkuji za sepsání takto podrobné a přínosné recenze i za zmínění receptů. 

Přeji hezký den,
Jana Pavlovcová

1 komentář: