Musím se přiznat, že ač mi nákupy přes internet nejsou cizí,
u čerstvých potravin tuto zkušenost vlastně nemám. Ráda si zkrátka osahám a
prohlédnu, co kupuji. Jistě to i mnohé z vás takto máte. Na druhou stranu
jsem ale osoba zvídavá a ráda zkouším nové, takže když přišla nabídka
testovacího nákupu od Rohlik.cz, hned jsem odpověděla, že službu určitě ráda
vyzkouším. A jaké to tedy bylo?
Představení
Rohlik.cz jsou internetové potraviny, ovšem nejen to. Nakoupíte zde i základní drogerii, knihy, potřeby pro vaše děti či mazlíčky, najdete i kategorii speciálních potravin, které obvykle koupíte jen ve zdravé výživě (bio, superfood, bezlepkové a podobně). Služby jsou určeny pro Prahu, Brno, a jejich blízké okolí.Co obchod garantuje?
- rychlá doprava ve vámi předem zvolený čas - tu Rohlík zajišťuje pomocí vlastních vozů kurýrní služby,
- čerstvou zeleninu, kterou skladuje co nejkratší dobu ve vhodných podmínkách,
- čerstvé pečivo, které rozpeče až speciálně pro vás při balení vašeho nákupu. Nerozpékané pečivo dodává malá pekárna každé ráno.
Ještě něco navíc?
Ano, i další libůstky v nabízených službách najdete.
Pokud vám ani časová úspora s nákupem jako takovým nestačí, můžete
Rohlíkům poslat pouze svůj nákupní seznam. Pracovníci nákup naklikají za vás a
dále nachystají a dopraví jako obvykle. Objednat si můžete na fakturu i
občerstvení do kanceláře na poradu, na webu najdete i množství inspirace
v podobě kuchařky, nebo si můžete vytočit kredit k nákupu
v aplikaci Rohlíkovač.
Průběh nákupu
Zboží v e-shopu je v zásadě rozděleno do dvou
základních kategorií: na čerstvé a trvanlivé. U čerstvého si vyberete od ovoce,
přes pečivo až k mléčným výrobkům. U trvanlivého nakoupíte do špajzu,
vyberete z konzerv, a v nabídce je dokonce i mražené zboží. Další
kategorie mi přijdou už tak trošku navíc, alkohol a drogerie patří také mezi
trvanlivé zboží, stejně tak jsou i speciální potraviny v několika
kategoriích zvlášť, takže mi trošku trvalo, než jsem se zorientovala. Nakonec
jsem snad pochopila, přesto musím tuto horší přehlednost vytknout.
Vybrané zboží si můžete jednoduchým kliknutím přemístit
rovnou do košíku, stejně tak můžete standardně upravovat i počet kusů, aniž
byste museli přecházet nebo znovu načítat stránku, což je rozhodně příjemné.
Když se chcete o zboží dočíst více, kliknutím na položku si otevřete okno, ve
kterém vše zjistíte. Pokud se vám zboží nelíbí, jednoduše okno zase zavřete.
Opět se nemusíte nikam vracet ani znovu listovat. Na kartě s informacemi o
zboží jsou navíc i další záložky, ve kterých se vám zobrazí i zboží podobné,
zboží stejného výrobce a také recepty s danou surovinou, což je opravdu
milá funkce, kterou jako kuchařka velmi chválím.
Co bych vzhledem k pohodlnosti při výběru zboží vytkla,
je jeho výpis na stránce (viz obrázek výše). Tam se mi totiž po otevření
postranního okna s košíkem vešly už jen dva náhledy zboží vedle sebe,
celkem 4 na stránku. Pokud děláte větší nákup a sortiment obchodu nemáte ještě
detailně zmáknutý, musíte rolovat a rolovat a rolovat… Líbila by se mi funkce,
ve které bych si způsob výpisu mohla vybrat, nebo alespoň funkce pro skrytí
okna s košíkem ve chvílích, kdy ho vidět nepotřebuji. Možná, že jsem ji
jen nenašla, možná je chyba i v tom, že mám skutečně malý počítač malého
rozlišení, ale zkrátka taková už je doba, že? :-)
Až svůj výběr dokončíte, přejdete pohodlně
k objednávce, kde vám systém ukáže její celkový přehled a zobrazí také
tipy na zboží, které jste ještě mohli zapomenout. Pokud nenakupujete poprvé,
ukáže vám i položky, které kupujete pravidelně a patří mezi vaše oblíbené.
Platit můžete buď osobně kurýrovi či prostřednictvím karty online. Protože u
některých položek, jako je třeba maso, ovoce nebo zelenina, se platí zboží za
gramáž, a není tedy možné cenu stanovit na korunu přesně, odečte si systém
z vaší karty o padesátikorunu víc – pro případné odchylky. Rozdíl vám pak
bude proúčtován a na kartu vrácen.
Teď už jen zvolit způsob a čas dopravy a máte nakoupeno.
Čekáme na doručení nákupu :-)
Doprava
Aby bylo otestování schopností obchodu opravdu dokonalé,
využila jsem možnosti expresní dopravy, kterou Rohlík garantuje do 120 minut od
dokončení objednávky. Zboží jsem objednala v 17:19 a doručeno tedy mělo
být do 19:19. Když po hodině volala zástupkyně e-shopu s tím, že mnou vybraný
platýs už bohužel není skladem, vybrala jsem místo něj bez problémů tresku,
ovšem začala jsem mít lehké pochybnosti o tom, zda je možné doručení opravdu
stihnout, když se moje objednávka teprve kompletuje. Jsem ale zřejmě velmi
nezkušená (a nebo velmi pomalá), protože v 19:10 hod. opravdu u našich
dveří zvonil kurýr s kompletní objednávkou, a vše deklarované tedy bylo
opravdu dodrženo. Za tuto službu musím Rohlíkům udělit opravdu velký palec
nahoru, protože kdybych se sama měla sbalit, dojet k nejbližšímu
hypermarketu, naskládat vše do košíku, přeházet do tašek a dopravit domů, dvě
hodiny by mi na to zřejmě ani nestačily. S dítětem už vůbec ne. Zvláště
vezmu-li v potaz ještě zásadní skutečnosti, jakou je život
v přeplněném a dopravně často kolabujícím hlavním městě, a také pozdnější
zimní večer, kdy většina lidí nejen končí pracovní dobu, ale jsou i ucpané
silnice a člověku se hůře orientuje potmě v neznámém prostředí. Ještě
jednou velká pochvala za tuto službu.
Můj nákup
Jak jsem uvedla již výše, nákup jsem se snažila pojmout jako
testovací, a to se vším všudy. I jeho obsah jsem tedy vybrala tak, aby byl co
nejvíce vypovídající o kvalitě poskytovaných služeb. Udělala jsem jeden
klasický větší rodinný nákup v hodnotě 1.500Kč. Pokud to bylo možné, snažila
jsem se vždy vybrat jeden výrobek z běžného supermarketového sortimentu a
k němu ekvivalent z nabídky farmářských produktů.
1. Ovoce a zelenina
Z ovoce jsem vybrala jahody, jejichž kvalita může být
nevhodným skladováním a přepravou podstatně zhoršena. U zeleniny už jsem se
trošku více rozjela a vzala například listový salát, polníček, okurku, cuketu,
mrkev, brambory či fenykl.
U veškerého ovoce a zeleniny můžu hromadně konstatovat, že
vše bylo v pěkné kvalitě a čerstvé. Čerstvost zeleniny a nemožnost
ovlivnit vybrané kusy v zásilce byla jednou z mých prvotních obav a
důvodů, proč raději nakupuju „naživo“, ale ukázala se jako zcela lichá.
V pěkném stavu byl dokonce i fenykl, který jsem jediný vzala z last
minute nabídky se slevou 50%, a jehož deklarovaná trvanlivost končila onoho
dne.
2. Pečivo
Kvalita pečiva mě zajímala obzvláště. I z toho důvodu
jsem kromě žitného chleba a trvanlivých pita chlebů vybrala i pečivo, kterému
se obvykle z dietetických důvodů v obchodě vyhýbám obloukem –
konkrétně croissanty a šátečky s marmeládou.
Opět mohu čerstvost pečiva hromadně pochválit. Croissant byl
skutečně ono „nadýchané nic“ rozplývající se na jazyku, přesně tak, jak to má
správně být. Nebyl teplý, ale byl rozhodně velmi čerstvý (čerstvě rozpečený :) a
chválím také to, že se ke mně dostal ve zcela neporušeném stavu. Kdybych jej
kupovala sama, ležel by zřejmě někde uprostřed nákupu a doma bych vybalila
zdeformovanou placku :-)
3. Maso a masné výrobky
Výběr masa je poměrně rozsáhlý. Je pravda, že milovníci
zvěřiny a exotiky si zde na své asi nepřijdou, ale milovníci pořádného
kvalitního steaku už rozhodně ano. Na výběr jsou opět alternativy běžného
obchodního sortimentu, stejně jako maso z českých farem. V této
kategorii jsem se snažila vybírat víceméně z druhé kategorie, pokud to
bylo možné. Koupila jsem farmářské hovězí a vepřové, čerstvou rybu (platýs
vyměněn za tresku) a kuřecí paličky, které jediné byly z velkoprodukce
(z Vodňan). Při výběru šunky už jsem měla daleko větší problém, neboť
v běžném supermarketu jsem zvyklá kupovat za cenu do 30Kč/100g, a to šunku
s obsahem masa 90% a více. Zde jsem v cenové kategorii, na kterou
jsem zvyklá, v podstatě nenašla ekvivalent, z farmářské produkce už
vůbec ne (tam jsem si musela připlatit zhruba o 25%, čili šunka stála něco přes
40Kč za 100g).
Kvalita a především trvanlivost masa byla další z mých
zásadních obav, a musím bohužel říci, že tentokráte opravdu oprávněnou. Ačkoliv
jsem nekupovala v last minute nabídce, u vepřového masa končila
trvanlivost následujícího dne. Jestliže jsem obdržela a rozbalila zásilku kolem
osmé hodiny večerní, dá se předpokládat, že onen den už maso zpracovávat
neplánuji, čili jsem nucena změnit plány a spotřebovat maso ihned následující
den, a to je pro mě jako zákazníka omezující komplikace. Ostatní masové balíčky
mají končící dobu trvanlivosti až za pár dní, přesto ale ani tak žádný luxus co
se času na zpracování týče, stejně tak i u šunky (vše můžete prohlédnout na
fotografii výše).
Pokud nakupuji přes internet, platím za dopravu a chci
ušetřit čas strávený po nákupech, objednám tímto způsobem pravděpodobně opravdu
slušný rodinný nákup o velkém objemu. Nakoupím si tedy logicky i maso, které
bych ráda měla do zásoby, a v tomto případě budu zřejmě zklamaná. Kategorii
masa a masných výrobků by tedy podle mého názoru bylo dobré ještě přehodnotit
co do obsahu (šunky), tak především čerstvosti, resp. trvanlivosti.
4. Mléčné výrobky a vejce
Z této kategorie jsem vybrala především jogurty a sýry.
Musím pochválit široký sortiment výrobků Hollandia, který ani z běžných
obchodů neznám, a z nějž jsem tedy vybrala asi tři jogurty s pro mě
neznámou příchutí. Doplnila jsem ještě ovčím jogurtem a selským tvarohem jako
alternativy z farmářských produktů, kterých je mezi mléčnými výrobky
široký výběr, a to rozhodně oceňuji. Vybrala jsem také vakuové balení sýru
gouda a k němu měkký i tvrdý ovčí sýr od farmáře. Výběr mezi sýry byl opět
příjemný.
Co jsem masným výrobkům vytýkala na trvanlivosti, to u
mléčných naštěstí potvrdit nemohu. Vše přišlo s trvanlivostí minimálně
týdenní, většina ale spíše v řádu měsíce. Obávala jsem se také i balení a
přepravy, aby jogurtům nepopraskaly obaly, aby se vajíčka nerozbila. Ale opět
vše v perfektním stavu.
5. Ostatní
Nad rámec uvedených kategorií jsem přibrala ještě pár
výrobků, u kterých jsem si myslela, že by mohly být choulostivé pro přepravu.
Vybrala jsem například lahev vína, mouku, droždí nebo kelímek klasické hořčice.
Vše bylo v pořádku a bez poškození. Zvědavá jsem také byla na mražený
špenát, který sice nepřišel v žádném termoobalu, ale pocitově se stále
tvářil jako zmrzlý, takže také v pořádku.
Sortiment
Mimo výše uvedeného popisu zboží v mém konkrétním
nákupu bych ještě ráda k sortimentu uvedla drobné výhrady, co se jeho šíře
týče.
Co mi například chybělo?
- koření – velmi omezený výběr, opravdu jen
několik nejzákladnějších druhů, žádné exotické
- šunky – uváděla jsem již výše u popisu
nákupu; procento zastoupení masa bych navíc uvítala už v náhledu u zboží –
je to hlavní kritérium mého výběru a ráda bych jej viděla jako první, aniž bych
musela každou šunku rozklikávat pro více informací,
- mouky – málo celozrnných variant, jediná
špaldová (a pro mě drahá), ale rozumím tomu, že většina české populace asi
takto zdravě nenakupuje,
- rýže – malý výběr, sypaná basmati
například jen jedna, není tedy výběr mezi levnější a dražší variantou; totéž
například bulgur, který se dokonce dostal do názvu celé kategorie, ale
v sortimentu je jen jediný druh.
A co naopak ze sortimentu chválím?
+ Mléčné výrobky – slušná nabídka, a to
včetně farmářských produktů, navíc zastoupení pro mě neznámého sortimentu od
Hollandie
+ Zelenina – poměrně široký výběr i ne
zcela sezónní zeleniny, v dobré kvalitě i čerstvosti
+ Dia, bio, racio – na supermarketový
sortiment poměrně slušné zastoupení, především u bezlepkových výrobků (mnoho
různých druhů moučných směsí i pečiva), samostatná snídaňová kategorie
Komunikace a jednání
Způsob komunikace nemohu než pochválit, a to nejen jako
zákazník (slečna ihned volala s omluvou, že zboží není skladem, řidič byl
milý a ochotně pomohl s nákupem), ale i jako blogger. Jsem obecně člověk,
který velmi fandí tomuto druhu nápaditého malého podnikání, které se snaží být
jiné, a do kterého podnikatel vkládá vše, včetně své duše. Na projektu se toto
vše totiž projeví :-) A to jako zákazník zkrátka oceňuji. O snaze být
zákazníkovi blíže, pochopit jeho potřeby a snažit se pro něj udělat maximum,
svědčí kromě milé a příjemné komunikace také způsob, jakým se Rohlík snaží na
trhu uplatnit, a díky němuž se ke mně vlastně dostala i nabídka tohoto
zkušebního nákupu. Vážím si tedy nejen
důvěry ve mně, můj názor, ale tohoto přístupu obecně.
Nákup na Rohlik.cz považuju za příjemný, užitečný a
obohacující. Minimálně třeba v době nedostatku času či nějaké nemoci se
k tomuto způsobu nakupování ráda vrátím :-)
Závěrem ještě vyjádření Rohlíku k tomuto článku:
Dobrý den,
jsem ráda za Vaši zkušenost a za nedostatky, které jste zmínila. Bez nich bychom na nich nemohli pracovat a dosáhnout zlepšení.
Děkuji za tip na nákupní košík, určitě by bylo vhodné ho schovat, když jej nepotřebuji vidět. Já si zmenším obrazovku, tím se mi na řádek vejdou 3 produkty. Ale i tak tohle musíme vychytat.
Co se týče menu a kategorií, je v plánu nové rozdělení, více uživatelsky intuitivní. Kolegové z IT na tom usilovně pracují.
Z masa máme nově nabídku od The Real Meat Society. Budeme dostávat např. jehněčí, kůzlečí, kachnu, husu, ale možná i divočinu. Vše záleží na dostupnosti jejich dodavatelů z farem. Maso je sice cenově dražší, ale kvalitativně se běžně dostupným masem z obchodů nedá srovnat. Klidně si přečtěte článek na našem blogu.
Mrzí mě Vaše zkušenost s krátkou trvanlivostí u masa. Došlo k pochybení ze strany skladu. Zeptám se, zda jste tento nedostatek řešila s naší zákaznickou linkou..? Tohle se samozřejmě nesmí stávat. Navíc by tento kus masa měl být v sekci last minute, ale i tam by měl alespoň 2 dny před lhůtou.
S kolegou z obchodního oddělení se podíváme na ceny u balené šunky. Výtka je oprávněná. Je potřeba mít cenově srovnatelnou nabídku s obchody s ohledem na stejnou kvalitu.
Nově máme z pečiva nabídku z Merhautova pekařství. Zákazníci si chválí kvalitu rohlíků a chlebů.
Jsem velmi ráda, že jste nás takto otestovala. A také moc děkuji za sepsání takto podrobné a přínosné recenze i za zmínění receptů.
Přeji hezký den,
Jana Pavlovcová
Fíha, tých vecí ale je! Škoda, že to nie aj slovenský e-shop :) Kika – Blog for smile
OdpovědětVymazat