čtvrtek 23. dubna 2015

Pampeliškový med


Pampeliškový med. Fenomén našeho dětství. Už moje maminka se mnou sbírala pampelišky, když jsem byla malá holka, a když ničeho moc nebylo. Pak se na něj trošku zapomnělo. A já se k němu dnes zase tak ráda vracím. Nevím, jestli je to tím, že mi voní dětstvím, nebo je opravdu chuťově tak báječný, ale u mě je na prvním místě i před medem včelím, i když to vlastně med vůbec není.

Na cca 2,5 litru medu si připravte:
  • přibližně 300 pampeliškových květů
  • 0,8 litru vody
  • 2 citrony (bio nebo alespoň dvakrát spařené vroucí vodou a očištěné od voskování a chemie)
  • 1,5kg cukru 

Najděte si nějakou louku bohatou na pampelišky, ideálně v místě, kde není velká doprava ani pohyb pejskařů a posbírejte z nich pouze kvítky. Ideální doba sběru je kolem poledne, kdy jsou nejvíce otevřené slunci. Že je to prima zábava pro všechny malé škubání chtivé pomocníky, to nemusím asi ani zmiňovat. Jen jim neoblékejte něco, co by vás pak mrzelo, až z toho fleky od pampelišek nedostanete :))


Doma je ve dřezu nebo pod tekoucí vodou krátce operte, abyste se zbavili různého nepořádku a hmyzu. Bohužel tím příjdete o část pylu (proto konejte opravdu šetrně), ale přesto je to asi žádoucí o trošku víc, než nečistoty v medu. Přesuňte do hrnce, zalijte 0,8 litru vody, přidejte štávu z citronu a přihoďte i vymačkané slupky. Můžete použít i pomeranč nebo mandarinku a budete mít zase o trošku jinou vůni. Dejte na sporák, přiveďte k varu a několik málo minut povařte. Poté odstavte, přiklopte poklicí a nechte na tmavém a chladném místě 24 hodin louhovat. 


Druhý den přes síto nebo plátno přeceďte, aby vám zůstala jen šťáva. Pořádně zatlačte a vymačkejte z květů co se dá. Znovu následuje sporák. Štávu ohřejte, přidejte 1,5kg cukru a chvilku míchejte, dokud se nerozpustí. A pak už jen vařte a vařte. Směs se nepřipaluje, proto ji velmi míchat nemusíte, ale přesto to alespoň párkrát udělejte, aby se na povrchu netvořil škraloup. Z této jedné dávky jsem med vařila asi hodinu a čtvrt. Správnou hustotu na horké bublající tekutině bohužel dost dobře nepoznáte, proto po nějakém čase nalijte trošku směsi na malý talířek a vychlaďte v lednici. Tak teprve poznáte, jaký med bude, až vám úplně vychladne. Nejste-li s hustotou spokojení, ještě vařte. Zároveň to ale nepřežeňte. Loni se mi to stále nezdálo, vařila jsem a vařila, a když mi pak sklenice zatuhly, měla jsem cukernatý beton, který z nich nebylo možno dostat ani po nahřátí, takže poutovaly do koše :)) Po ukončení vaření slijte ještě horké do sklenic, postavte vzhůru dnem a nechte teplem zatáhnout. Až med vychladne, můžete je zase obrátit do správné polohy a skladovat na klasickém tmavém chladnějším místě někde ve spíži. Měly by vydržet minimálně do další sezóny.

Žádné komentáře:

Okomentovat